کاتب

تولید محتوا

کاتب

تولید محتوا

سیستم ترمز | قسمت اول | طرز کار خودرو

سیستم ترمز

همانطور که در قسمت قبلی تحت عنوان طرز کار خودرو به بررسی عملکرد خودرو پرداختیم. در این قسمت نیز یکی از اجزای این سیستم را تحت عنوان سیستم ترمز بررسی می کنیم. بیشتر اتومبیل های مدرن دارای ترمز در هر چهار چرخ هستند که توسط یک سیستم هیدرولیکی مدیریت می شود. ترمزها ممکن است از نوع دیسک یا غیر دیسکی یا درام باشند.

 

 

بررسی سیستم ترمز

در ادامه باید گفت جلو نقش مهمتری در متوقف کردن خودرو نسبت به ترمز عقب دارد ، زیرا ترمز باعث افزایش وزن خودرو به سمت چرخ های جلو می شود. بنابراین در بسیاری از خودرو ها ترمز جلو  از سیستم درام استفاده می کند در حالی که ترمز عقب بیشتر دیسکی است که عموماً کارآمدتر هستند. سیستم های ترمز تمام دیسک در برخی از اتومبیل های گران قیمت و سیستم های تمام درام در برخی از اتومبیل های قدیمی یا کوچکتر استفاده می شود.

ترمز هیدرولیک

سیستم ترمز هیدرولیک در واقع از سیلندر های پر از مایعات تشکیل شده است که این سیلندر ها به شلنگ ها یا لوله های هدیرولیک متصیل هستند .هنگامی که  پدال ترمزرا  فشار می دهید ،در واقع پیستونی را در سیلندر اصلی فشار می دهید و مایعات را در امتداد لوله به حرکت وا میدارید. این مایع به سیلندرها در هر چرخ جریان می یابد و آنها را پر می کند و پیستون ها را مجبور می کند تا ترمزها را فعال کنند.

فشار سیال خود را به طور مساوی در هرسیستم توزیع می کند.سطح فشار نسبت به پیستون در سیلندر اصلی بسیار بیشتر است. در نتیجه ، پیستون مستر باید چند اینچ را برای حرکت پیستون های برده حرکت کند. این ترتیب باعث می شود نیروی زیادی توسط ترمز اعمال شود ، همانطور که یک اهرم بلند می تواند به راحتی یک جسم سنگین را بلند کند.بیشتر اتومبیل های مدرن مجهز به مدارهای هیدرولیک دوقلو هستند که دارای دو سیلندر اصلی در پشت سر هم اند، در صورتی که یکی از آنها خراب شود. دیگری بار کار را بر عهده می گیرد. گاهی اوقات یک مدار ترمز در جلو و دیگری ترمزهای عقب را پوشش می دهد. یا هر مدار هر دو ترمز جلو و یکی از ترمزهای عقب را کاور می کند. یا یک مدار هر چهار ترمز را  و دیگری ترمز جلو را فقط. در اثر ترمز سنگین ، وزن زیادی ممکن است از چرخ های عقب خارج شود که قفل می شوند ، احتمالاً باعث ایجاد یک ترمز خطرناک می شود. به همین دلیل ، ترمزهای عقب به عمد ضعیف تر از ترمزهای جلو ساخته می شوند.

در حال حاضر اکثر اتومبیل ها نیز دارای شیر محدود کننده فشار حساس به بار هستند. هنگامی که ترمز سنگین فشار هیدرولیک را تا حدی بالا می برد بسته می شود که ممکن است باعث قفل شدن ترمزهای عقب شود و از حرکت بیشتر مایعات به سمت آنها جلوگیری می کند.

اتومبیل های پیشرفته حتی ممکن است دارای سیستم های ضد قفل پیچیده ای باشند که از طرق مختلف نحوه کند شدن اتومبیل و قفل بودن هر چرخ را مدیریت می کند.
چنین سیستمهایی ترمزها را به صورت پی در پی اعمال می کنند و رها می کنند تا مشکل قفل شدن به وجود نیایید.


ادامه دارد...

منبع


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.