کاتب

تولید محتوا

کاتب

تولید محتوا

طرز کار خودرو - قسمت اول


اتومبیل به معنای واقعی یکی از  پنجره هایی است که ما از طریق آن جهان را می بینم و جهان از طریق آن ما را می بیند. دومین وسیله ای که ما در آن جهان را تجربه می کنیم خانه هایمان است. اما خانه ها متحرک نیستند.  

 اما خودرو چیزی است در آن تمام دنیا و چیز های جدید و جاهای جدید را می بینم. وقتی در سفر هستم وقتی به محل کار می رویم وقتی که اخر هفته برای تعطیلات به خارج شهر رفته همه و همه زمان هایی از زندگی ما هستند که از دریچه خودرو جهان را تجربه می کنیم و جهان ما را تجربه می کند

خودرو به نوعی به ما ضمیمه می شود. و به نوعی می توان گفت جزئی از ما می شود. اما شاید تا این حد فلسفی به موضوعی عادی فکر کردن خیلی عادی نباشد!


اما پشت این ایده های فلسفی میلیاردها دلار بازار نهفته است. که در بازارهای قطعات یدکی و لوازم تزئینی و ... در جریان است و شما بخشی از این هزینه و جریان مالی را تقبل می کنید. با توجه به هزینه های سر سام اور خودرو بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد این وسیله داشته باشید. ما در این سری از مطالب قرار است شما را با طرز کار خودرو آشنا کنیم.

هر خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که به اختصار لوازم خودرو رو در لیست زیر مشاهده می کنید:

  • لوازم عمومی
  • بدنه خوردرو
  • لنت ترمز
  • سیستم خنک کننده خودرو
  • موتور خودرو
  • سیستم سوخت رسانی خودرو
  • تایر و لاستیک خودرو
  • تکنولوژی های خودرو

ادامه دارد.

منبع

سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت جهارم

در سه مطلب قبل  " سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت  اول"  و " سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت  دوم " و " سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت  سوم " به بررسی تکامل صنایع اتومبیل در جهان پرداختیم. در این مطلب به ادامه ان بحث می پردازیم.


در این مسیر گام بعدی را کادیلاک برداشت  این شرکت بزرگ در سال 1911 یک استارت الکتریکی برای موتور تعبیه کرد. این کار اگرچه در ظاهر شاید در سیر تکامیل اتومبیل در جهان کوچک به نظر برسد ولی  این اختراع مرحله مهمی در عمومیت بخشیدن به استفاده از اتومبیل به صورت عمومی بود.



در مورد کادیلاک خوب است بدانیم:


کادیلاک ( Cadillac) شرکت اتومبیل سازی امریکایی ست که نشان تجاری اتومبیل‌های لوکسی است که در تملک شرکت جنرال موتورز است. محصولات شرکت کادیلاک در 50 کشور به صورت رسمی فروخته می شوند. کشورهای خریدار اصلی این محصولات کادیلاک خود امریکا و کشور کاناداست. در سال ۲۰۱۰ فروش کادیلاک شاهد رشدی ۳۵٪ بود. کشور چین یکی دیگر از خریداران بزرگ اتومبیل های کادیلاک است. در اواسط قرن 20 نام کادیلاک با کیفیت و مرغوبیت گره خورده بود

 شعار اصلی کادیلاک این است: زندگی، آزادی و کار. این شعار با اعلامیه استقلال امریکا همخوانی دارد.





از دیگر اختراعاتی که این سیر تکامل به خود دیده است اختراع برف پاک کن الکتریکی سال 1922، صندلی تنظیم شو سال 1914، بخاری ماشین در سال 1917، نصب چراغ دنده عقب در سال  1921 و درجه سوخت در سال 1922 و شیشه بالابر برقی در سال 1925 می توان نام برد.


دیگر اختراعات در اروپا این سیر تکامل و تحولات را سرعت بخشید اختراعاتی  چون سرعتسنج، کمک فنر، چراغ ماشین و استارت ماشین و . ..

کارخانه ی فولکس واگن به سرعت تولید انبوه خویش را آغاز کرد تا همگان بتوانند از این دستاورد بشری استفاده کنند و در این پروسه این شرکت محصولات خود را با کیفیت تر و استاندارد تر کرد

در سال در سال 1٩٣٢ کمپانی پورشه  با به کار گرفتن روشی خاص در تولید توانست 1٢ میلیون فولکس واگن تولید کند. طرح مطلوب فولکس واگن تا آنجا مورد پسند بود که در مدت ٤٠سال تغییرات اساسی در آن داده نشد  وقتی در سال 1٩٢٢ساخت اولین اتومبیله ای بدون شاسی لانچا در ایتالیا آغاز شد،سیتروئن در فرانسه از آن برای اتومبیلهای محرک جلو استفاده نمود. در مدلهای 1٩٣٤شاسی را حذف کرد، در سال 1٩٣٧انگلیسیها اتومبیل «واکسال» خود را بدون شاسی ساختند.



ادامه دارد....

سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت سوم

در دو مطلب قبل ( سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت  اول) و  ( سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت  دوم ) تاریخچه و سیر تکامل صنعت خودرو را بررسی کردیم در این مطلب نیز ادامه مبحث را خواهیم داشت:


آلبرت دودیون یکی دیگر از مهندسینی بود که چرخ این صنعت را با نبوغ خود به پیش راند. احساس کرد که آینده وسایل نقلیه در گرو  نفت خواهد بود و

درصدد ساختن یک موتور و سیلندر هوا خنک برآمد. خودروی  رنو از یک محور برای انتقال قدرت به چرخهای عقب استفاده کرد.  طرح دیگر شرکت رنو ساخت خوردروی  سقف دار بود. گرچه قبلا فراد دیگری آن را مورد توجه قرار داده بودند. اما قبل از شروع قرن بیستم ،شرکت  رنو اولین خودرو با بدنه محصور را به بازار روانه کرد. یکی ازمهم ترین انگیزه های پیشرفت در صنعت اتومبیل، مسابقات اتومبیلرانی بود که میتوان گفت اکثر لوازم یدکی اساسی در اتومبیل با انگیزه ی سرعت بیشتر و پیشی گرفتن بر رقبا اختراع شده است. لوازم یدکی خودرویی چون لنت ترمز، تایر خودرو، سیستم سوخت رسانی، چراغ ماشین، سیستم تعلیق، طراحی شاسی و موتوراز این دست هستند.

مشکل ترمز خودروها تا تا سالها پا بر جا ماند تا اینکه در سال 1902 لنچستر اولین ترمز دیسکی را به جهان هدیه کرد. ولی این هدیه 50 سال طول کشید تا به صورت رایج در تمامی صنایع اتومبیل در جهان به کار برده شود.




در مورد ویلیام لنچستر خوب است بدانیم:



ویلیام لنچستر را به عنوان مخترع لنت ترمز می شناسند ولی  در سال ۱۰۹۲  در لندن چشم به جهان گشود.او یکی از نوابغ مهندسی خودرو بود که کمک های شایانی به این حوزه از مهندسی کرد. در کنار مهندسی او یک مخترع عالی بود .ویلیام لنچستر  در سال 1891 به دانشگاه هارتلی رفت و پس از ان وارد دانشکده علوم ملی شد. او پس از فراغت از تحصیل اولین جرقه های درخشش خود را در نظریه ایرودینامیک به نمایش گذاشت. در سال 1889 در یک شرکت در بیرمنگام  استخدام شد ولی  در سال 1893 کارگاه خود را استارت کرد. در سال 1896 او و برادرش اولین اتومبیل بنزینی در انگلستان را تولید کردندکه یک موتور احتراق داخلی 5 اسب بخار با یک درایو زنجیره ای داشت. ویلیام لنچستر سال بعد موتور راباز طراحی کرد  و به یک نسخه متضاد افقی دو سیلندر برای بهبود عملکرد و سرعت تبدیل کرد. او در سال 1900  توانست با همکاری دو تن از برادرانش کارخانه موتورسازی لنچستر را تاسیس کند تا بتواند محصولاتش را در بازار بفروشد. او بسیاری از ویژگی های اصلی قبل را در مدل های تولیدی خود حفظ کرد. او سیستمی را به وجود آورد که شامل یک سیستم مشابه ترمزهای دیسکی مدرن بود که دیسک کلاچ را برای ترمز تعویض میکرد. در طی این دوره او همچنین با تزریق سوخت و توربو شارژرها، چرخهای چرخشی را در سال 1907 اضافه کرد و پدال شتاب دهنده را اختراع کرد. او همچنین چرخ های قابل جدا شدن سیم، پیستون های فولادی مهر و موم، حلقه های پیستونی، میله های اتصال توخالی، دمپر لرزش پیچشی و متعادل کننده هارمونیک را اختراع کرده است



اما در سال  1٩٠٨اولین مدل فورد به نام مدل Tin lizzie وارد خط تولید شد. کارهای هنری فورد و روش برنامه ریزی دقیقش به تولید انبوه امروز منجر گردید و اولین خط مونتاژ زنجیری و شیوه های تکنیکی تولیدات ریخته گری بدنه ی موتور به صورت یک پارچه و

سرسیلندر جداگانه به صنعت عرضه شد. تا سال ،1٩٣٠دلیل مهم پایین بودن شتاب اتومبیله ا مسئله ی وزن موتور بود. زیرا موتور و اتومبیل بسیار سنگین ساخته می شد. رفته رفته با تولید فولادهای به سازی شده، از قبیل فولاد وانادیم به وسیله ی هنری فورد قطعات بهکار رفته در اتومبیل سبکتر و ارزانتر تمام شد.




در مورد هنری فورد خوب است بدانیم:



هنری فورد، (Henry Ford)  سال ۱۸۶۳ در امریکا متولد شد وی یک محقق مهندس و نظریه پرداز و مدیر قدر قدرت بود که در سال 1903 شرکت نام اشنا و پر اوازه فورد را استارت کرد.

 خط تولید صنعتی با نام وی گره خورده است. او برای نخستین بار در جهان  خظ تولید خودرو را برای تولید خودروی ارزان قیمت به کار گرفت..در واقع او یک انقلاب را در نحوه تولید کل صنایع به وجود اورد که ترکیب تولید انبوه کالا، دستمزد بالا برای کارگران و قیمت پایین پیشنهادی او چنان تأثیری بر اقتصاد و جوامع قرن 20  ایجاد کرد، که کلیت اندیشه او را با نام فوردیسم میشناسند.


ادامه دارد....



درگذشته ۷ آوریل ۱۹۴۷)

سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت دوم

در مطلب قبل ( سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت  اول ) به بررسی سیر تکامیل صنعت اتومبیل پرداختیم در این مطلب موضوع را ادامه می دهیم:


نیکلاس اتو یک مهندس آلمانی بود او برای اولین بار با موفقیت توانست یک نمونه کامل از موتو احتراق داخلی را در سال 1876  بسازد. در مورد نیکلاس اتو خوب است بدانید:

او در سال 1832 متولد شد او یک مهندس خود اموخته بود که توانست صنعت خودرو را دگرگون کند. در سال ۱۸۶۱ اولین موتو بنزینی  را اختراع کرد و در سال ۱۸۷۶ اولین موتور درون سوز را تولید کرد. او موتور چهار زمانهٔ اتو و موتور دو زمانهٔ اتو را نیز اختراع کرد. با این که در آن زمان، ایدهٔ ساخت موتورهای چهار زمانه وجود داشت ولی او اولین کسی بود که توانست آن را عملی کند و اولین موتور چهار زمانه را با نام موتور چهارزمانهٔ اتو را ساخت. وی در سال 1891 در کل در گذشت.


این سیستم دارای راندمان بسیار بالاتری بود، چرا که  عمل تراکم سوخت قبل از شروع احتراق، در داخل سیلندر صورت می گرفت. تبدیل سوخت مایع به گاز یکی از نقاط عطف بود و امکان افزایش قدرت و سرعت را ایجاد کرد. البته این تنها مورد در این عصر نبود و نوابغی  در این راه کوشش کردند  تا راه را هموار تر کنند . گوتلیب دایملر که یک مهندس برجسته مکانیک و یک صنعت گر المانی بود  و همچنین کارل بنز که مهندس خودرو و طراح موتور بود تاثیرات شگرفی بر این صنعت گذاشتند.


یکی دیگر از افرادی که در این مسیر اقدامات مهمی را انجام داد امیل لواسور بود او توانست سیستم انتقال قدرت را، که تا آن زمان تسمهای بود، به صورت کلاچ و گیربکس درآورد. به علاوه، سیستم موتور جلو و محرک عقب را طرحی کرد که سالها به عنوان استاندارد اتومبیل مورد استفاده قرار میگرفت.  فرد بعدی که در این راه قدم های بزرگی برداشت  فردریک لنچستر بود .او در سال ،1898 موتور دوسیلندری اختراع کرد که درآن ازگیربکس سیار یا محور محرک  در عوض زنجیر استفاده می شد.


ادامه دارد ....

سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت اول

اختراع اتومبیل را نمی توان به یک فرد یا شرکت خاص مرتبط کرد، این مصنوع بشری در طی زمان و توسط افزاد و شرکت ها مختلف تکامل یافته است.این اختراع نیز همانند دیگر دستاورد های بشری حاصل سعی و خطا و شانس نبوغ افرادی است که در ابتدا تصور نمی کردند اینچنین خدمت بزرگی را که امروزه ما به عنوان خودرو می شناسیم در اختیار ما قرار دهند. این محصول و صنعت کمک بسیار بزرگی به پیشرفت بشر کرد.
اشرافیت (همچون دیگر منابع طبیعی و مصنوعی این جهان)  اولین مصرف کننده این دستاورد بود. آنها انرا به عنوان یک محصول لوکس به کار می بردند.  اما امروزه اکثر افراد از این وسیله سود می برند و از ان استفاده می کنند و این محصول روی زندگی همه بشر تاثیر گذار است. حتی انان که این وسیله را به صورت مستقیم و شخصی استفاده نمی کنند. این صنعت حتی در باز ار کار کشوری چون ما نیز نقش حیاتی دارد بیش از % 1٢اشتغال در ایران، مستقیم و غیرمستقیم، به اتومبیل وصل است و حدود %1٥از پرداخت حقوق و دستمزد را نیز این صنعت پرداخت می کند.

با علمی تر شدن تولید و اختراعات و یافتن روش های جدید برای یک محصول و پیشرفت علم مدیریت صنایع این صنعت و تولیدات و اختراعات ان دستخوش تغییرات بسیاری شدند. در بین سالهای 1٨٦٠و 1٩٧٠میلادی در اروپا نمود این تغییرات مشاهده شد. چند مهندس در این صنعت دست به کارهای بزرگی زدند.

یکی از مهمترین تغییراتی که می توان از نام برد اختراع و تولید موتور چهارسیلندر و کار گذاشتن ان روی یک گاری بود! این کار در سال 1874 توسط یک مهندس وینی به نام  زیگفرید مارکوس اتفاق افتاد. موتوراین گاری بخاری بود و احتراق خارج از سیلندر اتفاق می افتاد، امروز این موتور ها را  برون سوز مینامیم. پس از مدت زمانی موتورهای برونسوز جای خود را به موتور های درونسوز دادند.. عمل احتراق در این موتور ها ،در داخل سیلندر به وسیله ی جرقه زنی صورت می گرفت.


سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت  دوم