همه گیر شدن خودروهای برقی که توسط شرکت تسلا هدایت می شود، ضربه کاری به ستون فقرات بزرگترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان می زند. صنعت تولید خودرو ستون فقرات اقتصاد آلمان است. (منبع: Shutterstock.com)
• آلمان پس از کند شدن رشد در سه ماهه اخیر ، در آستانه رکود قرار دارد.
• اقتصاد با رکود در تولید خودرو ضعیف تر می شود.
• اثر تسلا - رفتن به سمت وسایل نقلیه الکتریکی - آلمان را در وضعیت سختی قرار داده است.
اقتصاد آلمان در آستانه رکود اقتصادی قرار دارد زیرا صنعت خودروسازی برجسته و مشهور آن در حال نابودی است. گفتنی ست که تسلا ستون فقرات بزرگترین اقتصاد اروپا را مختل کرده است.
یک مهندس آلمانی تسلا را "تهدیدی وجودی" برای کل صنعت خودروی آلمان خواند و از مدیران عامل این کشور خواست که "بهتر عمل کنند":
انتظارات و آرزو های شما برای وسایل نقلیه برقی از انتظارات مصرف کننده بسیار کمتر است. امروز انتظارات مصرف کننده توسط قویترین رقیب امروز و آینده شما یعنی تسلا تعیین می شود.
تسلا 3 بیشترین فروش را دارد و رقیب اصلی خودروهای آلمانی در بازار ایالات متحده و اروپا است.
آخرین آمارهای اقتصادی در آلمان چندان جالب نیست: رشد صفر برای سه ماهه چهارم. اکنون کشور در حال رکود اقتصادی است.
اندرو کنینگامام از اقتصاد سرمایه اظهار داشت: "ما فکر می کنیم اقتصاد با رکود اقتصادی در نیمه اول امسال ادامه خواهد یافت."
مهمترین مشکل کاهش سریع تولید و صادرات خودرو است.
رویترز چالش پیش روی آلمان را با دیترویت در دهه 1970 مقایسه کرده است، جایی که کاهش سریع فروش در صنعت خودرو وضعیت کل شهر را خراب کرد. این اغراق نیست.
صنعت خودروسازی در آلمان به پایین ترین سطح 22 ساله سقوط کرده اشت و تقریباً 1 میلیون شغل را در معرض خطر قرار داده است. انتظار می رود یک دهم این مشاغل در دهه آینده از بین بروند. تعدیل ها در خود خودروسازان (BMW ، فولکس واگن ، دایملر) و تأمین کنندگان منطقه (میشلین ، بوش ، قاره آمریکا) انجام می شود.
در بعضی از مناطق کشور آلمان، کارگران خودرو سازی تا 15 درصد از نیروی کار را تشکیل می دهند. تأثیر این تعدیل ها در هزینه ها، مصرف و تولید ناخالص داخلی کشور حتی قابل تعیین نیست.
Volkmar Denner ، مدیر عامل شرکت Bosch پس از اعلام هزاران تعدیل شغل در شرکت های تولید کننده خودرو ، خاطرنشان کرد: "می تواند این باشد که ما دوران اوج تولید خودرو را پشت سر گذاشته ایم."