در دو مطلب قبل ( سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت اول) و ( سیر تکامل صنایع اتومبیل در جهان - قسمت دوم ) تاریخچه و سیر تکامل صنعت خودرو را بررسی کردیم در این مطلب نیز ادامه مبحث را خواهیم داشت:
آلبرت دودیون یکی دیگر از مهندسینی بود که چرخ این صنعت را با نبوغ خود به پیش راند. احساس کرد که آینده وسایل نقلیه در گرو نفت خواهد بود و
درصدد ساختن یک موتور و سیلندر هوا خنک برآمد. خودروی رنو از یک محور برای انتقال قدرت به چرخهای عقب استفاده کرد. طرح دیگر شرکت رنو ساخت خوردروی سقف دار بود. گرچه قبلا فراد دیگری آن را مورد توجه قرار داده بودند. اما قبل از شروع قرن بیستم ،شرکت رنو اولین خودرو با بدنه محصور را به بازار روانه کرد. یکی ازمهم ترین انگیزه های پیشرفت در صنعت اتومبیل، مسابقات اتومبیلرانی بود که میتوان گفت اکثر لوازم یدکی اساسی در اتومبیل با انگیزه ی سرعت بیشتر و پیشی گرفتن بر رقبا اختراع شده است. لوازم یدکی خودرویی چون لنت ترمز، تایر خودرو، سیستم سوخت رسانی، چراغ ماشین، سیستم تعلیق، طراحی شاسی و موتوراز این دست هستند.
مشکل ترمز خودروها تا تا سالها پا بر جا ماند تا اینکه در سال 1902 لنچستر اولین ترمز دیسکی را به جهان هدیه کرد. ولی این هدیه 50 سال طول کشید تا به صورت رایج در تمامی صنایع اتومبیل در جهان به کار برده شود.
در مورد ویلیام لنچستر خوب است بدانیم:
ویلیام لنچستر را به عنوان مخترع لنت ترمز می شناسند ولی در سال ۱۰۹۲ در لندن چشم به جهان گشود.او یکی از نوابغ مهندسی خودرو بود که کمک های شایانی به این حوزه از مهندسی کرد. در کنار مهندسی او یک مخترع عالی بود .ویلیام لنچستر در سال 1891 به دانشگاه هارتلی رفت و پس از ان وارد دانشکده علوم ملی شد. او پس از فراغت از تحصیل اولین جرقه های درخشش خود را در نظریه ایرودینامیک به نمایش گذاشت. در
سال 1889 در یک شرکت در بیرمنگام استخدام شد ولی در سال 1893 کارگاه
خود را استارت کرد. در سال 1896 او و برادرش اولین اتومبیل بنزینی در
انگلستان را تولید کردندکه یک موتور احتراق داخلی 5 اسب بخار با یک درایو
زنجیره ای داشت. ویلیام لنچستر سال بعد موتور راباز طراحی کرد و به یک نسخه متضاد افقی دو سیلندر برای
بهبود عملکرد و سرعت تبدیل کرد. او در سال 1900 توانست با همکاری دو تن از برادرانش
کارخانه موتورسازی لنچستر را تاسیس کند تا بتواند محصولاتش را
در بازار بفروشد. او بسیاری از ویژگی های اصلی قبل را در مدل های تولیدی خود حفظ کرد. او سیستمی را به وجود آورد که شامل یک سیستم مشابه ترمزهای دیسکی مدرن بود که دیسک کلاچ را برای ترمز تعویض میکرد. در طی این دوره او همچنین با تزریق سوخت و توربو شارژرها، چرخهای چرخشی را در سال 1907 اضافه کرد و پدال شتاب دهنده را اختراع کرد. او
همچنین چرخ های قابل جدا شدن سیم، پیستون های فولادی مهر و موم، حلقه های
پیستونی، میله های اتصال توخالی، دمپر لرزش پیچشی و متعادل کننده هارمونیک
را اختراع کرده است
اما در سال 1٩٠٨اولین مدل فورد به نام مدل Tin lizzie وارد خط تولید شد. کارهای هنری فورد و روش برنامه ریزی دقیقش به تولید انبوه امروز منجر گردید و اولین خط مونتاژ زنجیری و شیوه های تکنیکی تولیدات ریخته گری بدنه ی موتور به صورت یک پارچه و
سرسیلندر جداگانه به صنعت عرضه شد. تا سال ،1٩٣٠دلیل مهم پایین بودن شتاب اتومبیله ا مسئله ی وزن موتور بود. زیرا موتور و اتومبیل بسیار سنگین ساخته می شد. رفته رفته با تولید فولادهای به سازی شده، از قبیل فولاد وانادیم به وسیله ی هنری فورد قطعات بهکار رفته در اتومبیل سبکتر و ارزانتر تمام شد.
در مورد هنری فورد خوب است بدانیم:
هنری فورد، (Henry Ford) سال ۱۸۶۳ در امریکا متولد شد وی یک محقق مهندس و نظریه پرداز و مدیر قدر قدرت بود که در سال 1903 شرکت نام اشنا و پر اوازه فورد را استارت کرد.
خط تولید صنعتی با نام وی گره خورده است. او برای نخستین بار در جهان خظ تولید خودرو را برای تولید خودروی ارزان قیمت به کار گرفت..در واقع او یک انقلاب را در نحوه تولید کل صنایع به وجود اورد که ترکیب تولید انبوه کالا، دستمزد بالا برای کارگران و قیمت پایین پیشنهادی او چنان تأثیری بر اقتصاد و جوامع قرن 20 ایجاد کرد، که کلیت اندیشه او را با نام فوردیسم میشناسند.
درگذشته ۷ آوریل ۱۹۴۷)