در مقاله قبلی تحت عنوان << سیستم ترمز | قسمت دوم | طرز کار خودرو >> به موارد کلی سیستم ترمز پرداختیم. در این مقاله به ادامه این موضوع می پردازیم. سیستم ترمز یکی از اجزای بسیار مهم یک خودرو است. برای شناخت بیشتر این سیستم پیشنهاد می کنیم این سری از مقالات را دنبال کنید.
بسیاری از خودروها برای کاهش انرژی لازم برای اعمال ترمز از روش های مختلفی استفاده می کنند. معمولاً منبع انرژی اختلاف فشار بین خلاء جزئی در منیفولد ورودی و هوای خارج است.در اکثر خودروها یک سروو با عملکرد مستقیم بین پدال ترمز و سیلندر اصلی تعبیه شده است. پدال ترمز میله ای را فشار می دهد که به نوبه خود پیستون مستر سیلندر را فشار می دهد.
اما پدال ترمز نیز روی مجموعه ای از دریچه های هوا کار می کند و یک دیافراگم بزرگ لاستیکی نیز وجود دارد که به پیستون مستر سیلندر وصل شده است. هنگامی که ترمز عملکردی ندارد، هر دو طرف دیافراگم در معرض خلاء از منیفولد قرار دارند. با فشار دادن پدال ترمز ، دریچه ای را که قسمت عقب دیافراگم را به منیفولد متصل می کند ، بسته می کند و سوپاپی را باز می کند که از خارج به هوا اجازه می دهد. فشار بیشتر هوای بیرون ، دیافراگم را به جلو وادار می کند تا پیستون اصلی سیلندر را فشار داده و از این طریق به تلاش ترمز کمک کند. اگر پدال را نگه داشته و فشار بیشتری ندهید ، دریچه هوا هوای بیشتری را از خارج نمی پذیرد ، بنابراین فشار روی ترمزها یکسان باقی می ماند.هنگامی که پدال آزاد می شود، فضای پشت دیافراگم به منیفولد باز شده، بنابراین فشار افت می کند و دیافراگم به عقب می افتد.
اگر خلاء از کار بیفتد موتور متوقف می شود ، به عنوان مثال ترمزها هنوز کار می کنند زیرا یک اتصال مکانیکی معمولی بین پدال و سیلندر اصلی وجود دارد. اما نیروی بیشتری باید روی پدال ترمز اعمال شود تا از آنها استفاده شود.
برخی از اتومبیل ها دارای سرو غیرمستقیم هستند که در خطوط هیدرولیک بین سیلندر اصلی و ترمز تعبیه شده . چنین جزئی از سیستم را می توان به جای اینکه مستقیماً جلوی پدال قرار داده شود، در هر جای محفظه موتور سوار شود. هم چنین سیستم ، برای فراهم آوردن نیروی بیشتر، به خلاء چند برابر نیاز دارد. فشار دادن پدال ترمز باعث ایجاد فشار هیدرولیک به سیلندر اصلی می شود ، دریچه ای باز می شود و باعث ایجاد خلاء می شود.
ادامه دارد ....