کاتب

تولید محتوا

کاتب

تولید محتوا

سیستم ترمز | قسمت سوم | طرز کار خودرو

دیسک ترمز

در دو قسمت قبلی این مقاله به بررسی سیستم ترمز خودروها پرداختیم . پیشنهاد می کنیم قبل از ادامه ی این مطلب ابتدا دو قسمت قبل را مطالعه کنید:

در این مقاله با جزئیات کامل به بررسی  دیسک ترمز و درام ترمز می پردازیم. چناچه در مورد سیستم ترمز سوالی دارید می توانید آن راه بصورت کامنت برای ما قرار دهید.

همچنین پیشنهاد می کنیم اگر خودروی تیبا دارید به صفحه قیمت لنت ترمز تیبا سر بزنید و برای خرید لنت ترمز تیبا به صورت آنلاین به لینک های داخل آن مقاله رجوع کنید.

  

دیسک ترمز

دیسک ترمز دارای دیسکی است که چرخانده می شود. دیسک توسط یک کولیس درست شده است ، که در آن پیستونهای هیدرولیکی کوچکی وجود دارد و با فشار مایع استوانه کار می کنند.
پیستونها روی لنت ترمز فشار می آورند که از هر طرف در مقابل دیسک قرار می گیرند  تا آن را کند یا متوقف کنند. لنت ها برای پوشاندن بخش وسیعی از دیسک طراحی شده اند.ممکن است بیش از یک جفت پیستون بخصوص در ترمزهای مدار دوگانه وجود داشته باشد.
پیستونها برای اعمال ترمزها فقط مسافت کمی را طی می کنند و در هنگام رها شدن ترمزها لنت ها به سختی دیسک را رها می کنند. هنگامی که ترمز اعمال می شود ، فشار سیال لنت ها را در برابر دیسک قرار می دهد. با رها کردن ترمز ، هر دو لنت به سختی دیسک را رها می کنند.
حلقه های مهر و موم لاستیکی در اطراف پیستون ها به گونه ای طراحی شده اند که اجازه می دهد پیستون ها به تدریج به سمت پایین کشیده شوند، به این ترتیب که شکاف ریز ثابت بماند و ترمزها نیازی به تنظیم نداشته باشند.
بسیاری از اتومبیل های جدید دارای سنسورهای سایش هستند که در لنت ها تعبیه شده اند. هنگامی که لنت ها تقریباً فرسوده می شوند ، سیم ها توسط دیسک فلزی در معرض و گردش کوتاه قرار می گیرند و یک چراغ هشدار را روی صفحه ابزار روشن می کنند.

ترمز درام

ترمز درام دارای طبل توخالی است که با چرخ چرخانده می شود. پشت باز آن یک تخته ثابت قرار دارد که روی آن دو کفش خمیده وجود دارد و این دو کفشک خمیده دارای بندهای اصطکاک هستند.
کفشک ها به وسیله پیستونهای متحرک فشار هیدرولیک در سیلندرهای چرخ ترمز به بیرون رانده می شوند ، بنابراین با فشار دادن آسترها در قسمت داخلی درام ، سرعت خودرو کم  و  یا متوقف می شود.

هر کفشک ترمز دارای یک محوری در یک انتها و یک پیستون در طرف دیگر است. درام تمایل دارد هنگام تماس ، کفشک را محکم در مقابل آن بکشاند و اثر ترمز را بهبود بدهد.

برخی از درام ها دارای کفش های دوقلوی هستند که هرکدام دارای سیلندر هیدرولیک خاص خود هستند. دیگر درام ها دارای یک کفش جلو و یک کفش دنباله دار هستند - با محوری در جلو.

این مدل از طراحی اجازه می دهد تا دو کفشک توسط یک سیلندر با پیستون در هر انتها جدا از یکدیگر حرکت کنند. از سیستم دو کفشکی ساده تر اما کم قدرت است و معمولاً محدود به ترمزهای عقب می شود. در هر دو نوع ، فنرهای برگشتی هنگام آزاد شدن ترمز ، کفش را به عقب کوتاه می کنند. حرکت کفشک تا حد ممکن توسط تنظیم کننده کوتاه نگه داشته می شود. سیستم های قدیمی تر دارای تنظیم کننده های دستی بودند که باید هر از گاهی به محض نصب لنت ترمز به آنها تنظیم می شدند. سیستم های ترمز جدید تر به تنظیم اتوماتیک با استفاده از چرخ دستی مجهز شدند.

ترمز درام ممکن است در صورت استفاده مکرر در مدت زمان کوتاه مستهلک شود - آنها گرم می شوند و بازده خود را از دست می دهند تا دوباره خنک شوند. دیسک ها با ساخت و سازهای بازتری که دارند بسیار کمتر مستعد مستهلک شدن هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.