در دو قسمت قبلی این مقاله به بررسی سیستم ترمز خودروها پرداختیم . پیشنهاد می کنیم قبل از ادامه ی این مطلب ابتدا دو قسمت قبل را مطالعه کنید:
در این مقاله با جزئیات کامل به بررسی دیسک ترمز و درام ترمز می پردازیم. چناچه در مورد سیستم ترمز سوالی دارید می توانید آن راه بصورت کامنت برای ما قرار دهید.
همچنین پیشنهاد می کنیم اگر خودروی تیبا دارید به صفحه قیمت لنت ترمز تیبا سر بزنید و برای خرید لنت ترمز تیبا به صورت آنلاین به لینک های داخل آن مقاله رجوع کنید.
ترمز درام دارای طبل توخالی است که با چرخ چرخانده می شود. پشت باز آن یک تخته ثابت قرار دارد که روی آن دو کفش خمیده وجود دارد و این دو کفشک خمیده دارای بندهای اصطکاک هستند.
کفشک ها به وسیله پیستونهای متحرک فشار هیدرولیک در سیلندرهای چرخ ترمز به بیرون رانده می شوند ، بنابراین با فشار دادن آسترها در قسمت داخلی درام ، سرعت خودرو کم و یا متوقف می شود.
هر کفشک ترمز دارای یک محوری در یک انتها و یک پیستون در طرف دیگر است. درام تمایل دارد هنگام تماس ، کفشک را محکم در مقابل آن بکشاند و اثر ترمز را بهبود بدهد.
برخی از درام ها دارای کفش های دوقلوی هستند که هرکدام دارای سیلندر هیدرولیک خاص خود هستند. دیگر درام ها دارای یک کفش جلو و یک کفش دنباله دار هستند - با محوری در جلو.
این مدل از طراحی اجازه می دهد تا دو کفشک توسط یک سیلندر با پیستون در هر انتها جدا از یکدیگر حرکت کنند. از سیستم دو کفشکی ساده تر اما کم قدرت است و معمولاً محدود به ترمزهای عقب می شود. در هر دو نوع ، فنرهای برگشتی هنگام آزاد شدن ترمز ، کفش را به عقب کوتاه می کنند. حرکت کفشک تا حد ممکن توسط تنظیم کننده کوتاه نگه داشته می شود. سیستم های قدیمی تر دارای تنظیم کننده های دستی بودند که باید هر از گاهی به محض نصب لنت ترمز به آنها تنظیم می شدند. سیستم های ترمز جدید تر به تنظیم اتوماتیک با استفاده از چرخ دستی مجهز شدند.
ترمز درام ممکن است در صورت استفاده مکرر در مدت زمان کوتاه مستهلک شود - آنها گرم می شوند و بازده خود را از دست می دهند تا دوباره خنک شوند. دیسک ها با ساخت و سازهای بازتری که دارند بسیار کمتر مستعد مستهلک شدن هستند.